موتور اشتعال جرقه ای


موتور اشتعال جرقه ای



موتور اشتعال جرقه ای
موتور اشتعال جرقه ای

ریشه لغوی


ترکیب اشتعال جرقه‌ای ترجمه واژه انگلیسی «Spark Ignition» است. و به معنای شعله‌ور ساختن یک ماده سوختنی به کمک یک جرقه است.
دید کلی


شاید تا به حال فندک‌هایی دیده باشید که از آنها برای روشن کردن سیگار و یا آبگرمکنو یا ... استفاده می‌کنند. در این فندک‌ها ابتدا مقداری گاز در هوا پراکنده و با اکسیژن هوا مخلوط می‌شود سپس بلافاصله یک جرقه که معمولا الکتریکی و یا اصطکاکی است ایجاد می‌شود. دمای بسیار بالایی که در جرقه وجود دارد باعث می شود که مخلوط گاز و اکسیژن شعله‌ور شود. در واقع این اشتعال گاز یک اشتعال جرقه ای است.

موتورهای اشتعال جرقه‌ای نیز بر اساس همین کلیات کار می‌کنند در این موتورها یکسیستم تغذیه و تنظیم سوخت مخلوط هوا و ماده سوختنی را فراهم می‌کند و به داخل محفظه سیلندر می فرستد. (اینکار بر اثر ایجاد خلا در سیلندر بواسطه پایین رفتن پیستون انجام می شود)، پس از ورود مخلوط مذکور ، پیستون آنرا فشرده می‌کند و در یک لحظه مناسب این مخلوط به وسیله یک جرقه الکتریکی مشتعل می‌گردد. که باعث آزاد شدن انرژی و راندن پیستون به سمت پایین می‌شود.

تاریخچه


استفاده از یک جرقه الکتریکی برای شعله‌ور ساختن سوخت موتور اولین بار در سال 1886 میلادی توسط بنز در آلمان انجام پذیرفت. وی با کمک دیملر ، اتومبیلی ساخت که به یک آتش زنه برقی مجهز بود. البته قبل از اینها هم در سال 1883 میلادی خود ارائه شد. در سالهای بعد انواع نوآوری‌ها و تغییرات در ساختار مدارهای اشتعال و ایجاد کننده جرقه الکتریکی ایجاد شد که در نتیجه آن استفاده از مدارهای اشتعال فعالی است. به علت گستردگی این مدارات می‌توان آنها را به چهار گروه تقسیم‌بندی نمود. دیملر نیز در این زمینه موتوری ساخته بود که نمونه کامل شده آن در سال 1886
انواع سیستم‌های اشتعال

  • سیستم اشتعال کترنیگ : که شامل باتری - کویل - پلاتین و خازن است.
  • سیستم اشتعال الکترونیکی : که برای قطع و وصل از نیم رساناها استفاه می‌کنند.
  • سیستم اشتعال القایی : که انرژی اولیه را در یک سیم پیچ ذخیره می‌کند.
  • سیستم اشتعال تخلیه خازنی : که انرژی اولیه را در یک خازن ذخیره می‌کند



عکس های فراری ۴۵۸ اسپایدر ۲۰۱۳

1:

ساختمان

موتورهای اشتعال جرقه‌ای مرسوم از نوع موتورهای رفت و برگشتی یا پیستونی هستند که دارای ساختمان بخصوصی می‌باشد.


هشدار خريداران خودروهاي وارداتي
(جهت مطالعه ساختمان کلی موتورهای پیستونی به موتورهای احتراق داخلی مراجعه کنید).


عکس های لامبورگینی گالاردو ال پی ۴-۵۷۰ سوپرلگرا
لیکن یک سیستم تولید جرقه الکتریکی نیز جز منظمات این موتورها می باشد که لاجرم یکی از انواع چهارگانه سیستم‌های اشتعال جرقه‌ای می‌باشد.


عکس های لامبورگینی – ۲۰۱۲ Lamborghini Gallardo LP550-2 Spyder

طرز کار

هر موتور پیستونی اشتعال جرقه‌ای صرف‌نظر از اندازه ، مقدار سیلندرها ، مواد هستفاده و غیره یکی از دو نوع موتورهای متداول زیر می‌باشد.


  • موتورهای دووقته : که موتورهای سیکل دووقته هم خوانده می‌شوندن.
  • موتورهای چهاروقته : که موتورهای سیکل چهاروقته نیز نامیده می شوند.
همانگونه که در نام این موتورها دیده می‌شود حرکات اونها به شکل سیکل (دوره‌های قابل تکرار) می‌باشد.


عکس های لکسوس جی اس ۴۵۰ اچ ۲۰۱۳
یک سیکل به وقایعی فرموده می‌شود که در داخل سیلندر موتور و در فاصله میان دو انفجار پست سرهم به وقوع می‌پیوندد.


نگه داشتن لامبورگینی روی ۴ فنجان / عکس
این وقایع به ترتیب عبارتند از :


  1. مکش : به داخل کشیدن یک مخلوط قابل احتراق در سیلندر
  2. تراکم : متراکم ساختن مخلوط وارد شده به سیلندر توسط پیستون
  3. احتراق یا انفجار : شعله‌ور ساختن مخلوط متراکم شده و انبساط گازهای سوخته شده و تولید قدرت به کمک جرقه
  4. تخلیه : خروج مواد حاصل از عمل احتراق
در موتورهای سیکل چهاروقته ، جهت انجام اعمال فوق به چهار کورس پیستون نیاز هست.


پژو پارس اسپرت+عکس
ولی در موتورهای سیکل دووقته ، اعمال فوق در دو کورس پیستون انجام می‌پذیرد: (کورس پیستون عبارتست از فاصله‌ای که پیستون در دورن سیلندر از بالاترین مکان خود تا پایین‌ترین مکان خود می‌پیماید و یا بالعکس


68 out of 100 based on 63 user ratings 88 reviews