بنده طلبه ای هستم که در حال کار فرهنگی با جوانان 14 تا 20 سال مشغول هستم و از روش کار و


بنده طلبه ای هستم که در حال کار فرهنگی با جوانان 14 تا 20 سال مشغول هستم و از روش کار و




    بنده طلبه ای هستم که در حال کار فرهنگی با جوانان 14 تا 20 سال مشغول هستم و از روش کار و کتب شما خیلی خوشم آمده لذا درخواست دارم با توجه به تجربیاتی که دارید لطفا در راستای بهتر مشاوره دادن:
1- اهم مشکلات این سن را توضیح دهید.
2- نکاتی که می دانید لازم است در مورد این کار به بنده گوشزد کنید.
3- کتبی را درباره اصل مشاوره و کتبی در راستای حل مشکلات این سن معرفی بفرمایید.

پاسخ :


از نظر استاد رسول جعفریان در کتاب حیات فکری و سیاسی، عامل اصلی که موجب گردید برخی مورخان

1:



در مورد وقف در آیات و روایات توضیح دهید.

قبل از اینکه به سوال شما جواب دهیم شایسته هست به این نکته توجه داشته باشید که : دوره نوجوانى از این رو حایز اهمیت هست که بین دو دوره کودکى و بزرگ سالى برنامه دارد و به عبارتى، دوره گذار از کودکى به بزرگ سالى محسوب مى شود.

لهو و لعب را کارهای بیهوده و عبث گفته اند می شود تعدادی را که امروزه گریبانگیر مردم
*در خصوص طول دوره نوجوانی اتفاق نظر کاملی بین روانشناسان وجود ندارد.اونان طول این دوره را از 4تا 13سال دانسته اند ، امادر آثار جدیدتر روانشناسی معمولا سنین 11الی 13تا 18الی 20 سالگی را دوره نوجوانی به حساب آورده اند .واقعیت این هست که آغاز و پایان و طول این دوره در دختران و پسران ، جوامع مختلف و بین طبقات گوناگون اجتماعی نیز همانند یکدیگر نیست.

هزینه حج تمتع را حدود 5 سال پیش 1 میلیون تومان ثبت نام کردم و هم اکنون از طرف دولت سودی
دوره نوجوانی از 12سالگی که (متوسط سن بروز بلوغ جسمی و جنسی دختران و پسران )است تا 20 سالگی (سن متوسط دستیابی به هستقلال و خودکفایی و شکل گیری ((هویت خود)) در نظر گرفته می شود.

دین یهود و کلیمى و زردشتى و مسیحى را به طور مختصر توضیح دهید.
تغییر و تحولات این دوره جهت درک بهتر به 3مرحله تقسیم می شود:

واقعه حره (HARREH) که آن را دومین حادثه پس از واقعه کربلا می دانند، جریانش چیست؟
مرحله اول:12-14سالگی :مرحله شروع یا مرحله فاصله گرفتن نوجوان از وضعیت پیشین که با بروز رشد جسمی و اولین نشانه های بلوغ ، نوعی تمایل طبیعی برای فاصله گرفتن کودک از بزرگسالان ، بخصوص والدین را به همراه دارد.

اگر پدر و مادری فرزنده پسر نداشته باشند و فقط دختر آورده باشند تکلیف نماز و روزه های


من فردی هستم که به مسائل دینی خیلی اهمیت می دم می خوام بدونم که الان مهم ترین نیاز جامعه
مرحله دوم:15تا17سالگی:مرحله میانی یا مرحله جدایی برای تدارک هستقلال که علاوه بر مساله رشد شخصیتی و اخلاقی یک نیاز پايه ی دیگر ، یعنی کسب دانش و مهارت های لازم برای اشتغال یا ادامه تحصیل ، به عنوان یک نیاز مهم در تعلیم و تربیت نوجوانان مطرح می شود.
مرحله سوم:18تا20سالگی: مرحله نهایی یا مرحله ورود مجدددر مناسبات اجتماعی که اگر با رشد بهنجارنوجوان در مراحل پیشین صورت گرفته باشد باعث می شود که فرد در مرحله آخر بتدریج به صورت یک فرد مستقل و خودکفا در مناسبات خانوادگی ، آموزشی ، شغلی ، اجتماعی و فرهنگی ایفای نقش کرده و فرد آماده آغاز زندگی جوانی و بزرگسالی همراه با موفقیتی باشد.
*نوجوانان و جوانان نقش مهم و تعیین نماينده ای در ساختن جامعه به عهده دارند، لذا شناخت مسائل و مشکلات اونها می تواند کمک شایانی به والدین، مربیان و مسؤولان امور در نحوه برخورد با اونان بنماید.
مسائل و مشکلات این دوره به صور مختلف از جمله به صورت مسائل عاطفی ، اجتماعی ، اخلاقی ، بدنی و گاه آمیزه ای از اونها تجلی می نماید که نشانه های وجود این مشکلات ممکن هست به صورت ادامه عادات کودکی مثل جویدن ناخن، مکیدن شست و یا واکنشهای علامتی مثل راه رفتن در خواب ، بی نظمی در خواب ، کابوس ، تیک ویا اختلالات عملکردی مثل تنبلی، دزدی ، غیبت های مکرر و طولانی از منزل و مدرسه و رفتارهای ضد اجتماعی بروز نماید.

گاهی به صورت انزواطلبی ، ناتوانی در برقراری روابط و فعالیتهای درون گروهی ، ناتوانی در سازگاری با موقعیت جدید خودنمایی می کند و یا به صورت اختلالات یادگیری و یا اختلالات تغذیه ای ظاهر می شود که خود ممکن هست پیش آگهی بسیاری از آختلالات روانی باشد.
انواع مسائل و مشکلات نوجوان
▪مشکلات بدنی از قبیل نداشتن تناسب اندام مطلوب، محرومیت از خواب و هستراحت کافی ، احساس خستگی ، ظهور تمایلات جنسی و نگرانی از چگونگی ارضای مطلوب ومشروع اون و…
▪مشکلات شخصیتی از قبیل احساس حقارت ، کمرویی ، کمبود اعتماد به نفس ، احساس فشار از اطرافیان ، نگرانی از پذیرفتگی در میان همگنان ، هیجانی افراطی بودن، عصبانیت فوری.

نگرانی از بی مهری و بی احترامی اطرافیان مخصوصا همگنان و…
▪مشکلات خانه و خانوادگی از قبیل احساس تنهایی، احساس فاصله زیاد از والدین در گرایشها و رغبت نداشتن امکان فرمودگو درباره مسائل شخصی با والدین .

ناتوانی از طرح مسائل جنسی با والدین، مشاجره با برادران و خواهران، احساس رفتار کودکانه با او ، احساس انتظارات زیاد والدین از او ، دخالت والدین در انتخاب دوست، محدودیت آزادی، نگرانی از موفقیت در انتخاب همسر و تشکیل خانواده و…
▪مشکلات وضع و موقعیت اجتماعی از قبیل ناشیگری در فعالیهای اجتماعی ، ترس از برخورد باامت، احساس ناشیگری در برقراری روابط روزانه با همگنان ، ترس از قبول مسؤولیت ترس از نارسایی در همانند سازی با دوستان، ندانستن اینکه چگونه روشها و شیوه ها و لباسهای مناسب انتخاب کند، علاقه به عضویت در یک گروه و در عین حال نگرانی از آینده اون، علاقه به فرمودگو با امت واحساس نگرانی از موفقیت در این امر…
▪مشکلات دینی و اخلاقی از قبیل نیاز و علاقه به طالاعات لازم درباره مسائل دینی ، زندگی سپس مرگ ، ترس از مرگ، تردید و گیج شدن درباره معقتدات و آداب و رسوم دینی ، نداشتن معیارهای صحیح و مطمئن برای تشخیص حق از باطل و…
▪به مشکلات مربوط به مدرسه و مطالعه از قبیل عجز از تمرکز حواس، نداشتن روشهای مطالعه درست ، رویای بیداری هنگام مطالعه، احساس ناتوانی در خوب مطالعهو خوب نوشتن، وجود معلمان بی انصاف و غرض ورز و بود معلمانی که مرتبا طعنه می زنند ومسخره می نمايند ، تردید درباره ارزشهای حاکم برمحیط مدرسه ، تنفر از بعضی درسها و معلمان ، اندیشه درباره امتحان و گرانی از اون‌، دوست نداشتن مدرسه .

ترس از سخن فرمودن در کلاس و در حضور همکلاسان، تردید در ورود به دانشگاه احساس ضرورت راهنما برای ورود به دانشگاه و انتخاب رشته و…
▪مشکلات انتخاب شغل از قبیل احساس نیاز به انتخاب شغل، نداشتن چگونگی انتخاب شغل موفق، نگرانی از موفقیت مادی و موقعیتی در شغل ، ناتوانی در تشخیص شغل مناسب با هستعدادهای واقعی و رغبتها ، نگرانی
بدن که خود قیافه ای غلط انداز به او می دهد.


*اما در زمینه تبلیغ برای این گرووه از افراد جامعه باید فرمود که :

شناختن تمایلات طبیعی و تمنیات فطری جوانان و ارضای صحیح و معتدل هر یک از اون تمایلات، پايه ی ترین پایه تبلیغات برای تربیت نسل جوان و نوجوان جامعه هست.
مبلغ شایسته و لایق کسی هست که ابتدا، ساختمان طبیعی جوانان را مورد مطالعه دقیق برنامه دهد و با بررسی کامل و همه جانبه، تمام خواهش های درون اونان را بشناسد و سپس هرکدام را در جای خود و با اندازه گیری صحیح و عاقلانه ارضاء نماید.

چنین تبلیغی هم آهنگ با نظام حکیمانه خلقت و بر وفق قانون آفرینش هست.

چنین تبلیغی بهترین و پایدارترین روش برای تربیت اونهاست که می تواند جوانان را به شایستگی بسازد و موجبات خوش بختی و سعادت اونان را فراهم سازد.
سعی کنید در تبلیغ خود متناسب بانیاز های اونها که به برنامه زیر می باشد عمل کنید:
1- نیاز به دوستی و مهربانی
2-نیاز به امنیّت و آسایش
3- نیاز به احساس تعلّق
4-نیاز به مقبولیّت و احترام
5- نیاز به هستقلال
6-نیاز به قدردانی
6-نیاز به هدف های پر معنا
7- نیاز به احساس هویت و شناخت خود
8- نیاز به احساس رشد، کمال و خودشکوفایی
9- نیاز به معنویت و مذهب
*معرفی کتبی برای مطالعه بیشتر
1- اونچه یک جوان باید بداند (ویژه پسران), رضا فرهادى .
2- اونچه یک جوان باید بداند (ویژه دختران), رضا فرهادى
3-جوان از دیدگاه امام خمینی -مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى(ره).
4- شناخت ، هدایت و تربیت - دکتر علی قائمی
5- نقش فعالتیهای فوق برنامه در تربیت - نوجوانان دکتر علی اکبر شعاری نژاد
6-مسائل نوجوانان و جوانان - دکتر محمد خدایاری فرد
7-خانواده و فرزندان - انتشارات انجمن اولیا و مربیان
8-اصول و فنون راهنمایی و مشاوره درآموزش و پرورش –تالیف :یوسف اردبیلی
9- راهنمایی و مشاوره حرفه ای - تالیف :یوسف اردبیلی
10-فنون و روشهای مشاوره –عبدا...شفیع آبادی














برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 4 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 05:30 ب.ظ به این سوال جواب داده هست.


74 out of 100 based on 49 user ratings 1024 reviews